4 λόγοι που το multitasking δεν είναι η καλύτερη επιλογή

Επίτρεψέ μου να ανακεφαλαιώσω πώς ήταν το πρωινό μου σήμερα.

Απάντησα σε μερικά email πριν ξεκινήσω τις δουλειές του σπιτιού. Σταμάτησα για λίγο για ν’ απαντήσω σε κάποια άλλα email, σημείωσα μερικές σκέψεις για ένα άρθρο που πρέπει να τελειώσω, έριξα μια ματιά στο Instagram και μετά επέστρεψα για ακόμη μια φορά στα email. Άπλωσα τα ρούχα πλυντηρίου ενώ έκανα ένα τηλεφώνημα και μετά έστρεψα την προσοχή μου ξανά σε αυτό το άρθρο που υποσχέθηκα ότι θα τελειώσω εκείνο το πρωί.

Όταν υπάρχουν φαινομενικά ατελείωτα πράγματα που πρέπει να γίνουν σε μία ημέρα, το multitasking είναι αναγκαίο. Όμως, παρόλ΄ αυτά δεν είναι πραγματικά και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κάνεις τις δουλειές σου. Αυτός είναι ο λόγος.

1. Οι ταυτόχρονες δουλειές σε κάνουν λιγότερο παραγωγική

Αυτό το επιχείρημα φαίνεται αντιφατικό. Πώς μπορεί να κάνεις δύο πράγματα ταυτόχρονα και να μην είσαι παραγωγική; Οι επιστήμονες λένε ότι είναι σχεδόν αδύνατο για τους ανθρώπους να κάνουν καλά δύο πράγματα ταυτόχρονα. Αυτό που καταφέρνεις αντ ‘αυτού είναι η γρήγορη εναλλαγή μεταξύ δύο εργασιών. Αυτή η συνεχής εναλλαγή μετρά ως διακοπή. Παίρνεις την προσοχή σου από μια εργασία και τη μεταφέρεις σε μια άλλη. Και, αυτές οι συνεχείς διακοπές έχουν πολύ υψηλό κόστος. Η έρευνα δείχνει ότι χρειάζονται κατά μέσο όρο 23 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα για να εστιάσεις ξανά στην αρχική εργασία που διακόπηκε.

2. Οι δουλειές που γίνονται ταυτόχρονα δυσκολεύουν τη μνήμη

Τις προάλλες, η μαμά μου τηλεφώνησε για να μου θυμίζει κάτι σημαντικό που έπρεπε να κάνω. “Ω, αυτό είναι σημαντικό – πρέπει να μην το ξεχάσω”, είπα στον εαυτό μου ενώ έκλεισα το τηλέφωνο. Έγραψα γρήγορα ένα email που είχα αφήσει στη μέση και μάντεψε, προτού ξεκινήσω να ασχοληθώ με αυτό που μου είχε πει η μαμά μου, είχα ξεχάσει εντελώς τι έπρεπε να κάνω.

Αυτό συμβαίνει επειδή ο καταναγκασμός μας για πολλαπλές εργασίες σαμποτάρει πραγματικά τη μνήμη μας. Έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο διαπίστωσε ότι η πολλαπλή εργασία επηρεάζει αρνητικά τη βραχυπρόθεσμη μνήμη μας – η οποία αναφέρεται επίσης ως «λειτουργική» μνήμη.

3. Το multitasking κάνει τη δουλειά δυσκολότερη

Ένας άλλος κίνδυνος που έχει το multitasking; Αυξάνει την πιθανότητα σφαλμάτων. Ο Δρ Paul Hammerness και η Margaret Moore, συγγραφείς του Organize Your Mind, Organize Your Life, ανακάλυψαν ότι το multitasking αυξάνει τις πιθανότητές να κάνεις ένα λάθος ή ακόμη και να ξεχάσεις εντελώς σημαντικές πληροφορίες.

Είναι πολύ πιο πιθανό να κάνω κάποιο τυπογραφικό λάθος σε ένα σημαντικό email, αν γράφω αυτό το μήνυμα ενώ παρακολουθώ τηλεόραση ή μιλάω με έναν φίλο. Αν και η επιθυμία σου για γρήγορη εναλλαγή μεταξύ εργασιών μπορεί να σε κάνει να νιώσεις σαν υπερήρωας παραγωγικότητας, πιθανώς στην πραγματικότητα οδηγεί σε εργασία χαμηλότερης ποιότητας από ό, τι είσαι σε θέση να παράγεις.

4. Το multitasking δημιουργεί άγχος

Πώς αισθάνεσαι όταν έχεις να γράψεις emails και παράλληλα να φέρεις εις πέρας πολλά deadlines; Προσωπικά, νιώθω αγχωμένη – τα μάτια μου κουράζονται, ο καρδιακός μου ρυθμός αυξάνεται και τελειώνω τη μέρα πιστεύοντας πως δεν έχω καταφέρει τίποτα πραγματικής αξίας.

Σύμφωνα με τον David Meyer, PhD, καθηγητή ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το multitasking έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τα επίπεδα άγχους. Όταν προσπαθείς να ολοκληρώσεις μια σειρά εργασιών – πολύ σημαντική – ταυτόχρονα, ο εγκέφαλός σου ανταποκρίνεται σε αυτές τις απαιτήσεις παράγοντας αδρεναλίνη και άλλες ορμόνες του στρες.

Το χειροτερό σημείο; Μια σταθερή παραγωγή αυτών των ορμονών μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία. Αυτό σημαίνει ότι το multitasking δεν επηρεάζει μόνο την ψυχολογία σου, αλλά και το σώμα σου.

Τούτου λεχθέντος, η διακοπή αυτής της τάσης μπορεί να είναι δύσκολη – ειδικά όταν είσαι φορτωμένη με μια λίστα υποχρεώσεων στο χέρι. Την επόμενη φορά που θα αισθανθείς την επιθυμία να το κάνεις (την οποία μπορώ να υποθέσω ότι θα είναι εντός των επόμενων πέντε λεπτών περίπου), προκάλεσε τον εαυτό σου να παραμείνει εστιασμένος στην εργασία που έχει αναλάβει. Μπορείς επίσης να πειραματιστείς με διαφορετικές τεχνικές διαχείρισης χρόνου – όπως η ανάθεση εργασιών ή η τεχνική Pomodoro – για να δεις τι σε κάνει να νιώθεις πιο παραγωγική.

Ό, τι κι αν κάνεις, είναι σίγουρο ότι θα είναι πολύ πιο χρήσιμο από το να αλλάζεις συνεχώς τις δουλειές σου.