7 βήματα για να δημιουργήσεις ένα marketing plan που θα λειτουργήσει

Όπως γνωρίζεις ήδη, δεν μπορείς απλά να δημιουργήσεις μια επιχείρηση και να περιμένεις να έρθουν οι πελάτες χωρίς καμία προσπάθεια. Αντίθετα, το να είσαι επιτυχημένη επιχειρηματίας σημαίνει να δίνεις μεγάλη σημασία στο μάρκετινγκ και την προώθηση της επιχείρησής σου με την ελπίδα ν’ αποκτήσεις περισσότερους πελάτες.

Όμως, παρόλο που η φράση marketing plan είναι αρκετή για να σε κάνει να… ανατριχιάσεις, παρακάτω θα βρεις επτά βήματα που θα κάνουν τη στρατηγική μάρκετινγκ επιτυχημένη και θα σε βοηθήσουν να οδηγήσεις την επιχείρησή σου στο επόμενο επίπεδο.

Τι είναι ένα marketing plan;

Προτού ξεκινήσεις τη δημιουργία του πλάνου, είναι σημαντικό να έχεις μια σταθερή κατανόηση τού τι ακριβώς είναι. Συνήθως περιλαμβάνεται ως εκτεταμένο κομμάτι του συνολικού επιχειρηματικού σου σχεδίου. Ένα σχέδιο μάρκετινγκ είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται: ένα έγγραφο που περιγράφει όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για να προωθήσεις με επιτυχία την επιχείρησή σου. Δεν υπάρχει ακριβές μήκος για αυτό το είδος εγγράφου (εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησής σου), αρκεί να έχεις συμπεριλάβει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το marketing plan θα πρέπει να έχει ισχύ, ένα έτος. Είναι αρκετός χρόνος για την επίτευξη αυτών των μεγάλων, μακροπρόθεσμων στόχων και αρκετά σύντομος για να παραμείνεις ευέλικτη όταν οι περιστάσεις και οι στόχοι σου αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου.

Τώρα ας δούμε τις λεπτομέρειες. Ακολουθούν τα βασικά βήματα για να πετύχει η στρατηγική «συνταγή».

Βήμα 1: Γνώρισε την επιχείρησή σου

Σκέψου αυτό το βήμα ως την ευκαιρία να παρέχεις μια γενική επισκόπηση των τρεχουσών επιχειρηματικών σου δραστηριοτήτων, καθώς και του εσωτερικού και εξωτερικού σου περιβάλλοντος. Επιπλέον, σε αυτό το βήμα ορισμένες εταιρείες επιλέγουν να κάνουν μια ανάλυση SWOT – η οποία περιγράφει τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες σου ως επιχείρηση, καθώς και τυχόν ευκαιρίες για ανάπτυξη και απειλές που θα μπορούσαν να εμποδίσουν αυτήν την πρόοδο.

Βήμα 2: Προσδιόρισε την αγορά-στόχο

Σε αυτό το τμήμα του σχεδίου μάρκετινγκ, θα πρέπει ν’ αναφέρεις ό,τι γνωρίζεις για τον ιδανικό πελάτη σου. Αυτό περιλαμβάνει βασικές δημογραφικές πληροφορίες, όπως φύλο και ηλικία και μετά το γενικό προφίλ του.

Γιατί αγοράζει από εσένα; Πώς περνά τον ελεύθερο χρόνο του; Σε ποια καταστήματα στρέφεται για να λάβει πληροφορίες; Συγκέντρωσε οποιαδήποτε πληροφορία μπορείς να βρεις για να την συμπεριλάβεις σε αυτήν την ενότητα.

Βήμα 3: Ανάλυση ανταγωνιστών

Ξεκίνησε περιγράφοντας – λεπτομερώς – το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρεις στους καταναλωτές. Στη συνέχεια, εξήγησε πώς αντιμετωπίζεται το προϊόν ή την υπηρεσία που παρέχεις από ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Είναι ένα σημαντικό βήμα όχι μόνο για να συλλέξεις όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι, αλλά και να δείξεις σε τυχόν πιθανούς επενδυτές ότι γνωρίζεις τον ανταγωνισμό και είσαι έτοιμη να αντιμετωπίσεις αυτήν την πρόκληση.

Βήμα 4: Όρισε στόχους

Εδώ έρχεται το διασκεδαστικό μέρος – εξήγησε τους στόχους που σχετίζονται με το μάρκετινγκ της επιχείρησης. Ανάλογα με την τρέχουσα κατάσταση και τις φιλοδοξίες σου, οι στόχοι μπορεί να κυμαίνονται από μεγάλους (όπως διπλασιασμός των πωλήσεων ή αύξηση του μεριδίου αγοράς) έως μικρότερους (όπως η λήψη 100 νέων ακολούθων Instagram στο λογαριασμό της επωνυμίας σου).

Βήμα 5: Ακολούθησε μια στρατηγική

Τώρα που έχεις περιγράψει ακριβώς τι θέλεις να επιτύχεις, ήρθε η ώρα να αναλύσεις τις στρατηγικές που θα χρησιμοποιήσεις για να επιτύχεις αυτούς τους στόχους.

Συνιστώ να παίρνεις κάθε στόχο ξεχωριστά και να αναφέρεις τα σχετικά αντικείμενα δράσης. Αυτό σου επιτρέπει να δεις ακριβώς τι πρέπει να κάνεις για να ωθήσεις τον εαυτό σου προς αυτό το επίτευγμα.

Ας ακολουθήσουμε το παράδειγμα της προσέλκυσης περισσότερων ακόλουθων στον λογαριασμό στο Instagram της επιχείρησής σου. Δες τι θα μπορούσες να κάνεις:

Στόχος: Να κερδίσεις τουλάχιστον 100 νέους ακόλουθους στο λογαριασμό στο Instagram της εταιρείας X έως τις 31 Δεκεμβρίου.

Αρχικός αριθμός: 458

Πώς να το πετύχεις:

α. Να είσαι πιο δραστήρια στο Instagram δημοσιεύοντας τουλάχιστον τρεις νέες φωτογραφίες κάθε εβδομάδα.

β. Συχνή αλληλεπίδραση με χρήστες απαντώντας σε σχόλια σε φωτογραφίες καθώς και σχολιάζοντας φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν από παρόμοιους, σχετικούς λογαριασμούς.

γ. Κάνε έρευνα και βάζε hashtags που σχετίζονται με την κοινότητα που θέλεις να προσελκύσεις.

δ. Διοργάνωσε έναν διαγωνισμό Instagram με τους ακόλουθους σου.

Βλέπεις; Δεν είναι τόσο περίπλοκο όσο νομίζεις!

Βήμα 6: Ορισμός budget

Στο πλήρες επιχειρηματικό σου σχέδιο, πρέπει ν’ αναφέρεις ολόκληρη την οικονομική πλευρά της επιχείρησής σου. Ωστόσο, στο σχέδιο μάρκετινγκ μείνε επικεντρωμένη αυστηρά στις δραστηριότητες που σχετίζονται με το μάρκετινγκ. Πόσο σκοπεύεις να ξοδέψεις στο μάρκετινγκ και την προώθηση καθ ‘όλη τη διάρκεια του επόμενου έτους; Το πιο σημαντικό, από πού θα προέρχονται αυτά τα χρήματα;

Προσοχή όμως γιατί το budget πρέπει να είναι αληθές!

Βήμα 7: Ξεκίνησε χωρίς δεύτερη σκέψη!

Αυτά είναι τα βήματα που χρειάζεσαι για να δημιουργήσεις ένα marketing plan για την επιχείρησή σου – απλά πρέπει να τα συνδυάσεις όλα. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, τα σχέδια μάρκετινγκ ποικίλλουν από βασικά και απλά έως ολοκληρωμένα και περίπλοκα.

Αλλά ανεξάρτητα από το αν σκοπεύεις να καταλήξεις σε ένα πλάνο που να έχει δύο σελίδες ή 200, αυτά τα βήματα θα σε βοηθήσουν να ξεκινήσεις από κάπου.