Ο Banksy επέστρεψε στο Παρίσι και μεταμόρφωσε έναν καταυλισμό προσφύγων σε γκαλερί με δυνατά μηνύματα

Είναι ο Banksy ένας σύγχρονος Ερνέστο Τσε Γκεβάρα; Τον έχουν αποκαλέσει «επαναστάτη του street art», «αντάρτη της τέχνης», «προβοκάτορα της κουλτούρας του δρόμου» και πολλά άλλα ακόμα. Η ταυτότητα του παραμένει μυστήριο ενώ το άκουσμα του ονόματός του εγείρει πολεμικές διαμάχες και πύρινους διαξιφισμούς. Εκείνος προτιμά να τον αποκαλούμε «ποιοτικό βάνδαλο».


Ο Banksy είναι ένας καλλιτέχνης που σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητος ενώ είναι «μαγικό» το πόσο εύκολα τα έργα του «μιλάνε» στις ψυχές των ανθρώπων… Ίσως επειδή ο Banksy δεν έχει φύλο, δεν έχει πατρίδα, είμαι εγώ, είναι εσύ. Αυτή τη φορά, λοιπόν, ο επαναστάτης του δρόμου κατάφερε να χτυπήσει την καρδιά της Ευρώπης για το φλέγον ζήτημα της ηπείρου… το μεταναστευτικό.

Ο Banksy επέστρεψε δυναμικά στο Παρίσι

Με φόντο την Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι… ο Banksy αποφάσισε να μετατρέψει τον τοίχο ενός κέντρου υποδοχής προσφύγων κοντά στον σταθμό του μετρό Porte de la Chapelle, σε γκαλερί. Μέχρι και τον περασμένο Αύγουστο, ήταν το επίσημο κέντρο υποδοχής μεταναστών, το «La Bulle». Ένας πρόχειρος καταυλισμός περίπου 2.700 μεταναστών.

Εκτιμάται ότι τον διέλυσαν σχεδόν 35 φόρες μέχρι που έβαλαν σε πούλμαν 2.000 μετανάστες με κατεύθυνση… το άγνωστο! Η δήμαρχος του Παρισιού ζητούσε να μην κλείσει ο καταυλισμός προσφύγων, ωστόσο, η κυβέρνηση είχε άλλη άποψη. Έτσι χιλιάδες πρόσφυγες – ανάμεσα τους και πολλά παιδιά – κοιμόντουσαν στους δρόμους αλλά και στα κανάλια της «Πόλης του Φωτός».

. Porte de la Chapelle, migrant’s soup kitchen.

A post shared by Banksy (@banksy) on


Για αυτό και ο Banksy αποφάσισε να «επισκεφτεί» εκ νέου το παλαιότερο έργο του, «Go Flock Yourself» (2008). Αυτή τη φορά, ζωγράφισε ένα κοριτσάκι από την Αφρική που ζωγραφίζει μια βικτωριανή ταπετσαρία τοίχου πάνω από μια σβάστικα και σχολιάζει το πώς οι πολιτικοί καμουφλάρουν εν δυνάμει φασιστικές πολιτικές.

A post shared by Banksy (@banksy) on

Ο κουστουμαρισμένος άντρας με το… κρυμμένο πριόνι

Σε μια άλλη παρέμβασή του στο Παρίσι, ο Banksy απεικονίζει έναν κουστουμαρισμένο άντρα ο οποίος με ένα κόκαλο δελεάζει ένα σκυλάκι με τρία πόδια ενώ πίσω από την πλάτη του κρύβει ένα πριόνι. Πρόκειται για μια μεταφορά για τους πολιτικούς που εξαπατούν τους ψηφοφόρους με ψεύτικες υποσχέσεις οι οποίες συχνά κρύβουν καταστροφική πολιτική ατζέντα.

. Sorbonne University

A post shared by Banksy (@banksy) on


Ένας κρυμμένος Ναπολέων

Στην τρίτη παρέμβασή του, ο Banksy καταπιάνεται με το εμβληματικό για τους Γάλλους έργο του Νταβίντ, «Ο Ναπολέων διασχίζοντας τις Άλπεις». Έργο που συμβολίζει τη γαλλική ισχύ και επιρροή. Ο Banksy καλύπτει τον αναβάτη με την ίδια του την κάπα και, με αυτόν τον τρόπο, σχολιάζει το πώς οδηγεί τη Γαλλία η σημερινή κυβέρνηση, τυφλώνοντας τους πολίτες μέσω προπαγάνδας και τάζοντας ψέματα.

A post shared by Banksy (@banksy) on

Τα εργατικά ποντίκια που μπορούν να πετύχουν αν είναι ενωμένα

Στις τελευταίες τρεις παρεμβάσεις του στο Παρίσι, ο Banksy φέρνει τους αρουραίους – που είναι και το σήμα κατατεθέν του – πίσω στην πηγή έμπνευσής του (ο Παρισινός καλλιτέχνης δρόμου Blek Le Rat, με τους στένσιλ αρουραίους του, άσκησε μεγάλη επίδραση στον Banksy).

Σε μία από αυτές τις τελευταίες, ένας αρουραίος έχει καβαλήσει, ως όχημα, έναν φελλό από μπουκάλι σαμπάνιας που μόλις έχουν ανοίξει. Έτσι, ο αρουραίος υπερπηδά εμπόδια. Για μια ακόμη φορά, τα τρωκτικά είναι η μεταφορά που χρησιμοποιεί ο Banksy για να δηλώσει ότι οι εργάτες μπορούν να επιτύχουν σημαντικές αλλαγές όταν, ενωμένοι, παλεύουν για τον ίδιο στόχο.

. Staircase, Montmartre

A post shared by Banksy (@banksy) on

A post shared by Banksy (@banksy) on